رئیس اتاق بازرگانی گیلان در دیدار با مدیرعامل راهآهن رشت، با تأکید بر اهمیت همافزایی بین همه ذینفعان، از برگزاری نشستهای تخصصی بیشتر برای بررسی دقیقتر چالشهای صنعت ریلی خبر داد و خواستار همکاری گستردهتر برای حفظ و ارتقای سهم حملونقل ریلی در کشور شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، قاسم رضائیان رئیس اتاق در این دیدار گفت: پیشبینی عبور سالانه ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی از خط راهآهن رشت به آستارا و کسب درآمد ناخالص سالانه بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار (با فرض عایدی ۵۰ دلار به ازای هر تن) نه تنها توجیه اقتصادی قدرتمندی ارائه میدهد، بلکه جایگاه ایران را در نقشه ترانزیت بینالمللی به طور قابلتوجهی ارتقا خواهد داد. رضائیان افزود: محور ریلی رشت - آستارا، تحول جدی در رشد ترانزیت عبوری از کشور شکل میدهد و نباید از آن غفلت کرد که میزان ترانزیت عبوری به عوامل و متغیرهای متنوعی مانند افزایش سرعت بازرگانی، توسعه ناوگان و لکوموتیو ریلی، رفع موانع گمرکی، حضور فورواردرهای توانمند (واسطههای میان فرستنده و حمل کننده کالا)، توسعه شبکه ریلی، ایجاد مراکز لجستیک، توسعه فناوری و مدیریت هوشمند حمل ونقل، بهبود روابط بینالمللی و همکاریهای منطقهای، بازاریابی بینالمللی و... مربوط است که در جای خود باید به آنها پرداخت.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان همچنین ضمن تشکر از استاندار گیلان بابت پیگیریهای مجدانه وی در خصوص اتمام و رفع موانع پروژه ریلی رشت به آستارا اظهار داشت : ارتباط ریلی عبوری از ایران برای کریدور شمال -جنوب متصل است و کالاهای عبوری امکان عبور در دو شاخه شرقی (مسیرهای منتهی به سرخس و اینچه برون) و خزر (مسیرهای منتهی به امیرآباد و انزلی) با وجود ظرفیت و امکان عبور ۲۵ میلیون تن، همچنان سهم کالای عبوری ریلی از کشور بسیار ناچیز و کمتر از ۲ میلیون تن است که امیدواریم با پیگیری دکتر حقشناس استاندار محترم در خصوص اتمام پروژه ریلی رشت به آستارا این میزان افزایش پیدا کند.
رحمتنژاد مدیر عامل راه آهن رشت هم در این نشست که با هدف تعاملات فعالان اقتصادی در صنعت حملونقل ریلی برگزار شد، گفت: این نشست یک فرصت مغتنم بود تا با همراهی فعالان حوزه تولید و خدمات ریلی، دغدغههای موجود را بررسی کنیم و با همفکری، گامهای مثبتی به سوی آینده برداریم. وی اعلام کرد: به زودی نشستهای تخصصیتری با فعالان اقتصادی استان برگزار خواهیم کرد تا با استفاده از تجربیات متخصصین، مشکلات را دقیقتر بررسی کنیم. مدیرعامل راه آهن رشت همچنین تأکید کرد: راهآهن رشت با همفکری و همکاری تمام ذینفعان، از جمله بخشهای خصوصی و دولتی، به دنبال حفظ و ارتقای سهم خود در حوزه حملونقل است. او اضافه کرد: هدف ما این است که با حفظ ظرفیت بالای راهآهن رشت، بتوانیم به شکوفایی بیشتر این صنعت برسیم. رحمتزاده ضمن تشکر از مدیران قبلی و فعلی راهآهن، تصریح کرد: با وجود چالشها، این مجموعه به هیچ وجه به عقب باز نخواهد گشت و تلاشها برای پیشرفت صنعت ریلی کشور ادامه خواهد داشت.