اتاق گیلان
اتاق بازرگانی گیلان با توسعه خدمات و گسترش روابط بین‌الملل، حامی فعالان اقتصادی استان است بررسی طرح پیشنهادی تشکیل ستاد اقتصادی استان در شرایط بحران با هدف افزایش تاب‌آوری محیط کسب وکار چالش‌های سه‌گانه حمل‌ونقل گیلان در کانون توجه نخستین جلسه کمیسیون حمل و‌نقل ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی بستر ایجاد امنیت غذایی حمایت از تولیدکنندگان صنایع غذایی است حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان در مراسم سوگ والده مهران فکری دیدار صمیمانه رئیس اتاق بازرگانی گیلان با کارکنان شعبه آستارا؛ تأکید بر ارتقاء خدمات به فعالان اقتصادی پیام تبریک رئیس اتاق بازرگانی گیلان به مناسبت روز خبرنگار تسلیت رئیس و اعضای هیأت نمایندگان اتاق گیلان به مناسبت درگذشت والده جناب آقای مهران فکری دسترسی به مطالعات و گزارش‌های مرکز پژوهش اتاق گیلان در سامانه بانک اطلاعات پژوهشی اتاق ایران برگزاری جلسه بررسی وضعیت واردات غلات و صادرات آرد در گیلان؛ تأکید بر هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی صد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گیلان برگزار شد سلسله دیدار نمایندگان مجلس با رئیس اتاق بازرگانی گیلان بازدید استاندار گیلان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از واحدهای تولیدی شهرك صنعتی منطقه آزادانزلی تحرک در اتاق بازرگانی امید جدیدی را در بخش خصوصی ایجاد کرد دستگاه قضایی گیلان یکی از پشتوانه‌های بزرگ امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی است دیدار صمیمانه نماینده رشت با رئیس اتاق بازرگانی گیلان؛ افق‌های نو برای توسعه تجارت و اقتصاد استان پیام تبریک رئیس اتاق بازرگانی گیلان به مناسبت روز ملی صنعت و معدن پیام تبریک و فراخوان سامان نظری معافی، رئیس اتاق بازرگانی گیلان: از پیروزی مقتدرانه تا آغاز دوران سازندگی ملی
1404 چهارشنبه 12 شهریور

اتاق گیلان

اقتصادی

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز عنوان کرد.
«فرانگیز رحمانی» با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیون‌های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تأکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از واردکنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.
رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین‌الملل محروم هستند.
فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی‌مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده‌اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه‌ای، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم‌گیری‌های غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.
در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی‌های ناکارشناسانه شده‌اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.
لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره‌برداری شد.
این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.
کندی تردد کامیون‌ها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

اشتراک گذاری: