اتاق گیلان
گیلان هاب تجارت سه‌جانبه و محور کلیدی کریدور شمال جنوب است رییس اتاق گیلان: هدف اتاق بازرگانی تسهیل‌گری در فضای کسب وکار است اتاق بازرگانی، پیوندهای اقتصادی و تجاری را تقویت خواهد کرد گیلان محور توسعه تجارت ایران و روسیه در چارچوب اجرای سند همکاری جامع نقش استراتژیک گیلان در مقابله با تحریم‌ها و هشدار درباره اسنپ‌بک‌های داخلی کاهش ارز واردات کالاهای اساسی، معیشت مردم را به خطر می‌اندازد رییس اتاق بازرگانی گیلان طی حکمی فرهاد شوقی چهارده را به عنوان مشاور امور بازرگانی خود منصوب کرد محمدرضا تقی‌زاده جورشری، به عنوان دبیر اجرایی جدید اتاق بازرگانی گیلان منصوب شد سفیر جمهوری قزاقستان: ایران کشوری غنی و برخوردار است که همواره در طول تاریخ روابط دوستانه و صمیمانه‌ای با قزاقستان داشته است دیدار رئیس اتاق بازرگانی گیلان با سفیر جمهوری قزاقستان دیدار صمیمی مدیرکل حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی سازمان بازرسی کل کشور و رئیس کل بازرسی استان با فعالان اقتصادی گیلان ترسیم نقشه راه بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی گیلان کمیسیون مالیات و بانک با هدف بهبود هیأت‌های حل اختلاف و حمایت از فعالان اقتصادی تشکیل جلسه داد طراحی مسیر توسعه گردشگری سلامت در گیلان با تأکید بر جذب سرمایه‌گذاری حرفه‌ای دومین جلسه کمیسیون حقوقی و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی گیلان، برگزار شد رئیس اتاق بازرگانی گیلان: صنعت ابریشم می‌تواند محور تحول روابط اقتصادی ایران و ازبکستان باشد سفر به گیلان با هدف توسعه تجارت و جذب سرمایه‌گذاری در صنعت ابریشم تأکید بر توسعه صنعت ابریشم گیلان با حضور سفیر جمهوری ازبکستان
1404 شنبه 26 مهر

اتاق گیلان

اقتصادی

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز عنوان کرد.
«فرانگیز رحمانی» با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیون‌های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تأکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از واردکنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.
رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین‌الملل محروم هستند.
فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی‌مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده‌اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه‌ای، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم‌گیری‌های غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.
در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی‌های ناکارشناسانه شده‌اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.
لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره‌برداری شد.
این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.
کندی تردد کامیون‌ها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

اشتراک گذاری: