اتاق گیلان
بازدید استاندار گیلان، رئیس و نایب رئیس اتاق بازرگانی و مدیران ارشد استانی از کارخانه کاغذ ستاره گیلان با اجرای تعهد سازمان خصوصی‌سازی، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت تکمیل می‌شود تقدیر پیام باقری نایب رئیس اتاق ایران از عملکرد اتاق رشت و کارکنان آن در انجام مأموریت‌های محوله نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گیلان: بخش خصوصی مجری و محقق‌کننده اهداف اقتصادی کشور است رضائیان در جلسه شورای گفتگو: بیش از ۶۵ درصد چای خشک تولید امسال خریدار ندارد جلسه بررسی برش استانی برنامه هفتم توسعه در خصوص توسعه اقتصاد دریامحور استان نشست هم‌اندیشی در زمینه امکان‌سنجی احداث نیروگاه برق جدید با مشارکت صنایع بزرگ استان مطالعات آمایشی بر اساس تحولات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی به‌روز شوند جلسه آنلاین توسعه روابط تجاری بین رؤسای اتاق‌های بازرگانی گیلان و تولیاتی فدراسیون روسیه تأکید رئیس اتاق بازرگانی گیلان بر هم‌افزایی میان همه ذی‌نفعان در دیدار با مدیرعامل راه‌آهن رشت هم‌اندیشی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با مدیرکل امور مالیاتی پیرامون مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی و صادراتی استان قاسم رضائیان در مراسم گرامیداشت روز ملی زیتون: فعال‌سازی تشکل‌ها و انجمن‌ها به تقویت کشاورزی استان می‌انجامد رئیس اتاق بازرگانی گیلان اعلام کرد: اعلام آمادگی یک شرکت ایرانی برای سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن رشت – آستارا قاسم رضائیان در جلسه شورای گفتگو بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان و تأمین انرژی تأکید کرد دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با قاسم رضائیان رئیس اتاق بازرگانی گیلان دیدار کرد استاندار گیلان در جلسه شورای گفتگو: رفع مشکلات شهر صنعتی کمک به توسعه اقتصادی استان است انعقاد پیمان پولی، مبادلات تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر را تقویت می‌کند افزایش صادرات کالاها از گمرکات استان گیلان
1403 دوشنبه 15 بهمن

اتاق گیلان

اقتصادی

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز عنوان کرد.
«فرانگیز رحمانی» با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیون‌های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تأکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از واردکنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.
رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین‌الملل محروم هستند.
فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی‌مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده‌اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه‌ای، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم‌گیری‌های غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.
در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی‌های ناکارشناسانه شده‌اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.
لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره‌برداری شد.
این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.
کندی تردد کامیون‌ها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

اشتراک گذاری: