اتاق گیلان
اتاق بازرگانی گیلان با توسعه خدمات و گسترش روابط بین‌الملل، حامی فعالان اقتصادی استان است بررسی طرح پیشنهادی تشکیل ستاد اقتصادی استان در شرایط بحران با هدف افزایش تاب‌آوری محیط کسب وکار چالش‌های سه‌گانه حمل‌ونقل گیلان در کانون توجه نخستین جلسه کمیسیون حمل و‌نقل ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی بستر ایجاد امنیت غذایی حمایت از تولیدکنندگان صنایع غذایی است حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان در مراسم سوگ والده مهران فکری دیدار صمیمانه رئیس اتاق بازرگانی گیلان با کارکنان شعبه آستارا؛ تأکید بر ارتقاء خدمات به فعالان اقتصادی پیام تبریک رئیس اتاق بازرگانی گیلان به مناسبت روز خبرنگار تسلیت رئیس و اعضای هیأت نمایندگان اتاق گیلان به مناسبت درگذشت والده جناب آقای مهران فکری دسترسی به مطالعات و گزارش‌های مرکز پژوهش اتاق گیلان در سامانه بانک اطلاعات پژوهشی اتاق ایران برگزاری جلسه بررسی وضعیت واردات غلات و صادرات آرد در گیلان؛ تأکید بر هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی صد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گیلان برگزار شد سلسله دیدار نمایندگان مجلس با رئیس اتاق بازرگانی گیلان بازدید استاندار گیلان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از واحدهای تولیدی شهرك صنعتی منطقه آزادانزلی تحرک در اتاق بازرگانی امید جدیدی را در بخش خصوصی ایجاد کرد دستگاه قضایی گیلان یکی از پشتوانه‌های بزرگ امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی است دیدار صمیمانه نماینده رشت با رئیس اتاق بازرگانی گیلان؛ افق‌های نو برای توسعه تجارت و اقتصاد استان پیام تبریک رئیس اتاق بازرگانی گیلان به مناسبت روز ملی صنعت و معدن پیام تبریک و فراخوان سامان نظری معافی، رئیس اتاق بازرگانی گیلان: از پیروزی مقتدرانه تا آغاز دوران سازندگی ملی
1404 چهارشنبه 12 شهریور

اتاق گیلان

اقتصادی

یادداشت قاسم رضائیان برای اتاق ایران آنلاین

قاسم رضائیان، رئیس اتاق رشت در یادداشتی ضمن تأکید بر واقع‌گرایی و هماهنگی برای تحقق توسعه، نگاه منطقه‌ای و تمرکز بر واقعیت‌ها و آمار دقیق را از شروط رسیدن به توسعه عنوان کرد. دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق ایران تقریباً با برنامه هفتم توسعه مصادف شده که این تقارن، فرصت مناسبی است تا اتاق ایران روی آنچه برای توسعه‌یافتگی نیاز است، متمرکز شود. در همین راستا یکی از هفت برنامه‌ای که از طرف هیأت رئیسه اتاق ایران در اولویت قرار گرفت، توجه به توسعه منطقه‌ای بود، نکته‌ای که در روند حرکت رو به توسعه طی سال‌های گذشته نسبت به آن بی‌توجهی شده است. در این بین توصیه بخش خصوصی به تصمیم‌گیرندگان این است که از تجربه ناموفق برنامه‌های پیشین توسعه، درس گرفته و خطاهای گذشته را تکرار نکنند. شاید بتوان عمده دلیل این ناکامی‌ها را در عدم استفاده از ظرفیت‌های آشکار و پنهان مناطق مختلف کشور در برنامه‌های توسعه یافت. آشکار است که ساختار برنامه‌ریزی متمرکز به توسعه‌ای همگون بر پایه مزیت‌ها و کمبودهای مناطق منتهی نمی‌شود و نتیجه‌ای جز بی‌تعادلی در توسعه ندارد. در فرآیند برنامه‌ریزی باید پذیرفت که همه استان‌ها ظرفیت یکسان ندارند و هرکدام از آن­ها مختصات جغرافیایی، قومیتی و آب‌وهوایی خاص خود را دارد. بنابراین، ارائه یک نسخه واحد برای کل کشور، با علم به وجود تفاوت‌ها، عقلایی نیست. نمی‌توان در گیلان که برخوردار از منطقه آزاد تجاری، زمین‌های حاصلخیز، مناطق جنگلی، دریا، آب‌وهوای معتدل و غیره است، همان نسخه پیشنهادی کرمان را پیاده کرد. باید از یکسان‌انگاری به مناطق کشور اجتناب کرد. به دنبال آن فراهم کردن زمینه رشد همه استان‌ها و شهرستان‌ها، متناسب با استعداد و حفظ رقابت سازنده، مستلزم توجه جدی به توسعه منطقه‌ای است. همچنین بیشتر نظریه‌های توسعه، بر توسعه متوازن درون‌سرزمینی صحه گذارده‌اند. بر این اساس، تمام مناطق با تکیه بر ظرفیت‌های بومی خود باید از عدالت سرزمینی برخوردار شوند. این مهم زمانی محقق می‌شود که به یک سند توسعه منطقه‌ای برسیم؛ سندی که بتواند ضمن پوشش ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، اولویت‌های هر استان و منطقه را تعیین و هماهنگی قابل قبولی با اسناد بالادستی همچون سند آمایش سرزمین و برنامه هفتم توسعه داشته باشد؛ برنامه‌ریزی منطقه‌ای باید با برنامه‌های ملی هماهنگ باشد. برنامه موفق، مستلزم واقع‌گرایی و هماهنگی است. در این خصوص باید دو گام اساسی برداشت. گام نخست برای عملیاتی شدن طرح توسعه منطقه‌ای، شناخت بخش‌های مستعد توسعه در هر استان است. به این منظور باید اولویت‌های توسعه بخش‌های تولید، بازرگانی و خدماتی استان‌ها از طریق استناد به اسناد بالادستی همچون سند آمایش سرزمین مشخص شود. گرچه به نظر می‌رسد درباره سند آمایش سرزمین، انتقادهایی وجود دارد که منشأ آن را می‌توان در ناهماهنگی میان تهیه‌کنندگان طرح با دستگاه‌های دولتی، اتاق‌ها و ... جستجو کرد. در واقع، یکی از چالش‌های این بخش پراکندگی اطلاعات و آمار در دسترس برای تصمیم‌سازی است و باید ابتدا این نقص را برطرف کرد.

اشتراک گذاری: