اتاق گیلان
یادداشت رئیس اتاق بازرگانی گیلان برای رئیس‌جمهور منتخب رئیس اتاق بازرگانی گیلان: صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند دعوت ریاست اتاق بازرگانی گیلان از آحاد مردم بویژه فعالان اقتصادی جهت حضور پرشور در انتخابات پیش رو پیام تسلیت رئیس اتاق بازرگانی گیلان در پی درگذشت تعدادی از هم استانی‌های گیلانی در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت مراسم تجلیل از پیشکسوتان، هنرمندان و کارآفرینان برتر و فعالان صنایع‌دستی گیلان با مشارکت کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی استان پیام تبریک رئیس کمیسیون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اتاق گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی پیام تبریک رئیس کانون زنان بازرگان اتاق گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی حضور ریاست اتاق بازرگانی گیلان در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره خادم الرضا (ع)، رئیس جمهور، شهید آیت‌الله رئیسی (ره) و همراهان شهید ایشان کمک‌های انسان‌دوستانه انجمن صنعت پخش گیلان به آسیب‌دیدگان روستای امام‌زاده ابراهیم شفت پیام تسلیت اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان در پی شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه در سانحه هوایی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی: اقتدار غذایی برای کشور مهم است رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی: پویایی صنعت، مستلزم ارتباط با دانشگاه است برگزاری دوره بازآموزی و استانداردسازی تولید و صادرات کیوی در سالن اجتماعات اتاق گیلان سفیر سنگال در ایران: مناسبات سنگال و گیلان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد جلسه کارشناسی کمیسیون کشاورزی با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با موضوع دریافت کیوآر کد قاسم رضائیان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین: مشارکت در نمایشگاه‌ها در مسیر تقویت مناسبات تجاری لازم است رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان: گواهی مبداء برای صدور محصولات کشاورزی در گیلان الزامی است اولین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گیلان در سال جدید برگزار گردید
1403 شنبه 6 مرداد

اتاق گیلان

اقتصادی

پیشنهاد تأسیس اتاق بازرگانی مشترک برای هم‌افزایی کاری میان تجار گیلان و تجار مجارستان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان در نشست مشترک میان قاسم رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان و هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران- تهران، توسعه اقتصادی، فرهنگی و هم‌افزایی تعاملات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود مورد گفتگو طرفین قرار گرفت. در این دیدار که صبح روز دوشنبه ۲۷ آذرماه و طبق درخواست سفارت مجارستان و هماهنگی‌های بعمل آمده با وزارت امورخارجه تشکیل شد روبرت نمت، وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت مجارستان نیز حضور داشت. مهندس رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان، خلاصه‌ای از ظرفیت‌های اقتصادی استان را ارائه نمود. وی اظهار داشت: استان گیلان، منطقه‌ای ثروتمند با ظرفیت‌های متنوع است و به‌عنوان مثال، ۹۰ درصد چای ایران در گیلان تولید می‌شود که دارای حجم بالای تولید و مرغوب‌ترین چای ایرانی است. وی با ذکر اینکه بهترین برنج‌های دنیا نیز در گیلان تولید می‌شود گفت: ظرفیت‌های تولیدی خاص دیگری نیز در گیلان موجود است که از لحاظ کیفیت منحصر بفرد شمرده می‌شود مانند فندق، کیوی زیتون و محصولاتی دیگر. رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استان گیلان توضیح داد: استان گیلان از خطوط ترانزیت جاده‌ای، ریلی و دریایی برخوردار است و از این طریق با کشورهای حوزه کاسپین، اوراسیا و اروپا ارتباطات اقتصادی و تجاری بسیار خوبی دارد.
در ادامه جلسه، زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران – تهران، ضمن ابراز خرسندی و رضایت از سفر به گیلان اظهار داشت: روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهنی دارد و پیشنیه روابط گیلان و مجارستان به زمان سلطنت شاه اسمعیل صفوى، که لودویک دوم پادشاه مجارستان سفیری به دربار وی فرستاد، بر می‌گردد. زولتان وارگا هاسونیچ، با معرفی ظرفیت‌های کشور مجارستان توضیح داد : ظرفیت‌های متعدد و متنوع در زمینه‌های توسعه فناوری، تولید محصولات لبنی، دامپروری، مدیریت آب، محصولات بهداشتی و دارویی و دندانپزشکی، دانه‌های مرغوب و نیز ترانسفر دانشجو و تبادل ظرفیت‌های علمی از سوی کشور مجارستان به ایران وجود دارد و تا پیش از تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری میان ایران و مجارستان بسیار بالا بود؛ اما متأسفانه در پی تحریم‌ها، تجارت دوجانبه این دو کشور به شکل چشمگیر کاهش پیدا کرد. سفیر مجارستان در ایران گفت: با این وجود، همیشه سعی بر این بوده است که روابط دو کشور بهبود یابد و اقتصاد دو منطقه مستعد همکاری‌های بیشتر است.
این مقام مجارستانی با ذکر اینکه شایسته است فرصت‌های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور شناسایی و معرفی شود افزود: هم اکنون دانشجویان بسیاری در کشور مجارستان از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، کشاورزی، تکتولوژی و اقتصادی هستند.
رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان پیشنهاد کرد تأسیس اتاق بازرگانی مشترکی که ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی گیلان مجارستان را تقویت و توسعه دهد تأسیس گردد تا هم‌افزایی تعاملات و بهره‌گیری از تنوع و پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی انجام گرفته و ارتباطات اقتصادی و تجاری مستحکمی باحضور تجار دو کشور برقرار کنیم. رضائیان گفت: کشور ایران یک کشور بزرگ، مستقل و آزاد است و تجار و تولیدکنندگان قادرند آزادانه به هر کشوری سفر کرده و تجارت کنند.
جناب زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران – تهران در این جلسه تصریح کرد: به‌عنوان نماینده کشور مجارستان تلاش خواهم کرد تا تجار مجارستانی با نگرشی شفاف‌تر و عمیق‌تر بر ظرفیت‌های تجاری موجود در گیلان متمرکز شوند چرا که پتانسیل‌های همکاری متعددی در زمینه کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی بین دو منطقه دیده می‌شود. وی اشاره داشت باید تلاش کنیم روند تجارت و کسب و کار بین تجار دو کشور تسهیل شود.

اشتراک گذاری: