به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، نودمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان به ریاست آقای دکتر عباسی استاندار محترم گیلان و به دبیری آقای رضائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، با بررسی دو دستور جلسه در خصوص مشکلات و موانع ناشی از فرآیند تخصیص ارز به واحدهای تولیدی و همچنین بررسی طرح پیشنهادی اتاق بازرگانی گیلان در خصوص مالیات بر ارزش افزوده در محل سالن غدیر استانداری گیلان مورخ 13/8/1402 روز شنبه رأس ساعت 14 برگزار گردید. در این جلسه استاندار گیلان گفت: هدف و اصل برگزاری این کارگروهها برداشتن موانع، تسهیل مبادلات مرزی، کمک به فعالان اقتصادی، افزایش صادرات و دلگرمی صادرکنندگان است. عباسی افزود: ظرفیتهای صادراتی استان باید شکوفا شود. وی تصریح کرد: چشمانداز خود را در صادرات هم از لحاظ حجمی و هم ارزی باید افزایش و رشد دهیم. استاندار گیلان در ادامه عنوان کرد: در ترانزیت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و صادراتشان باید راه را هموار کنیم. وی افزود: در شرایط موجود با استفاده از ابزار جدید و امکانات بهینه باید راحتترین، مقرون به صرفهترین و ارزانترین راه را برای صادرات پیدا کنیم. عباسی از افتتاح خط ریلی رشت به کاسپین در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: باید افق ۱۴۰۴ را در ارزآوری مشخص کنیم. وی افزود: تراز صادرات و مسائل ارزی باید در استان مشخص شود تا واحد ارزی در گیلان استقرار یابد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این کارگروه اظهار داشت: بررسی مشکلات و موانع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی از اولویتهای ما برای تسهیل صادرات در استان بهشمار میآید.
رضائیان افزود: با سرعت بخشیدن به روند حل مشکلات پایانه مرزی آستارا میتوانیم سهم گیلان از بازار روسیه را افزایش دهیم. وی همچنین گفت: باید هر سال صادرات استان را افزایش دهیم چرا که عمده محصولات استان ما کشاورزی و قابل صادرات است. رئیس اتاق بازرگانی گیلان افزود: سالانه از کشور ۴۰۰ هزار تن کیوی صادر میشود که سهم استان از این صادرات ۲۰۰ هزار تن است. وی در ادامه تصریح کرد: در بهار صادرات و در شرایط خوب صادرات باید خروجی از گمرک آستارا بیشتر شود اما متأسفانه ما هنور بحث برگشت محصولات کشاورزی را نتوانستیم حل کنیم. رضائیان افزود: باید مدت ارسال کالا از ۱۲ روز کاهش یابد. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان چند نرخه بودن ارز و مالیات بر ارزش افزوده است که باید دولت بر آن اهتمام ویژهای داشته باشد.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این کارگروه گفت: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه از طریق آذربایجان است و چون کشتیهای مجهز حمل ونقل دریایی مناسب زیادی نداریم متأسفانه حمل ونقل ارزان در صادرات صورت نمیگیرد. پورحیدری افزود: مهمترین چالش صادرات به روسیه نبود زیرساختهای حمل و نقل در استان است. وی همچنین گفت: سهم ایران از صادرات به روسیه کمتر از 4/0 درصد است در حالیکه کشورهای غیر هم مرز سهم بیشتری از صادرات به روسیه دارند. مدیرکل صمت گیلان افزود: در روسیه ۹۵ درصد کالاها در فروشگاههای زنجیرهای توزیع میشود و صادرکنندگان ما به تنهایی نمیتوانند به بخش فروش این فروشگاهها ورود کنند و باید حمایت شوند. وی در ادامه عنوان کرد: برای صادرات مستقیم به روسیه صادرکنندگان ما ۲۸ درصد مالیات پرداخت میکنند. پورحیدری افزود: مدت انتظار ثبت سفارش واحدهای تولیدی، برای تخصیص ارز در بانک مرکزی باید کاهش یابد.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای گیلان نیز در این کارگروه گفت: تملک ۹ هکتار از زمین پایانه مرزی جدید آستارا انجام و تاکنون ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی هزینه شده است. نیک فهم افزود: در ۷ ماهه سال جاری گیلان در صادرات ۱۷ درصد و در واردات کالا ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشتهایم. وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در بخش ترانزیت نیز ، افزایش ۱۲۸ درصدی در ترانزیت ورودی و خروجی در آستارا را شاهد بودیم.