اتاق گیلان
همایش تجلیل از واحدهای صنعتی، معدنی و صادرکنندگان نمونه در گیلان برگزار شد جلسه کارشناسی شورای گفتگو با محوریت بررسی موانع و چالش‌های صدور پروانه مرغداری و حذف مناطق پرخطر سه‌گانه استان دیدار مدیرعامل و معاونان کشتیرانی خزر با رئیس اتاق بازرگانی گیلان و تأکید بر توسعه تعاملات تجاری دریایی بررسی مشکلات مرزی آستارا و چالش‌های منطقه ویژه اقتصادی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گیلان صنایع دستی گیلان در مقایسه با سایر کشورها، با قیمت‌های مناسبی در بازارهای جهانی قابل عرضه هستند برگزاری هفتمین کارگروه پایش کارت بازرگانی و تعهدات ارزی در اتاق بازرگانی گیلان هادی تیزهوش تابان: حجم صادرات کالاهای ایرانی به روسیه نیازمند افزایش است فرهاد شفقتی نایب رئیس اتاق بازرگانی گیلان: رفع موانع دیپلماتیک، کلید توسعه روابط تجاری ایران با اوراسیا است رئیس اتاق بازرگانی گیلان: گیلان پتانسیل بالایی برای توسعه صادرات غیرنفتی به اوراسیا دارد حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاویون اتاق بازرگانی گیلان در نمایشگاه بین‌المللی تجارت با اوراسیا تبادل فرصت‌ها و چالش‌های تجاری ایران و روسیه در اوراسیا اکسپو ۲۰۲۵ رئیس اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: مسیر دریایی از گیلان هزینه حمل و ترانزیت کالای تجار و بازرگانان را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد حضور پررنگ اتاق بازرگانی گیلان در سومین نمایشگاه اوراسیا سخنرانی سامان نظری و هادی تیزهوش تابان در پنل فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه تجارت ایران و فدراسیون روسیه رئیس اتاق بازرگانی گیلان مطرح کرد: پیشنهاد راه‌اندازی شعبه میربیزنس بانک روسیه در منطقه آزاد انزلی رئیس اتاق بازرگانی گیلان در حاشیه سومین نمایشگاه اوراسیا از معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان خبر داد حضور مدیرعامل میربیزنس بانک روسیه و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی در پاویون اتاق بازرگانی گیلان حضور سامان نظری رئیس و مهران فکری عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان از پاویون این اتاق در سومین نمایشگاه بین‌المللی تجارت با اوراسیا
1403 جمعه 24 اسفند

اتاق گیلان

اقتصادی

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز عنوان کرد.
«فرانگیز رحمانی» با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیون‌های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تأکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از واردکنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.
رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین‌الملل محروم هستند.
فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی‌مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده‌اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه‌ای، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم‌گیری‌های غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.
در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی‌های ناکارشناسانه شده‌اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.
لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره‌برداری شد.
این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.
کندی تردد کامیون‌ها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

اشتراک گذاری: