اتاق گیلان
برگزاری دوره بازآموزی و استانداردسازی تولید و صادرات کیوی در سالن اجتماعات اتاق گیلان سفیر سنگال در ایران: مناسبات سنگال و گیلان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد جلسه کارشناسی کمیسیون کشاورزی با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با موضوع دریافت کیوآر کد قاسم رضائیان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین: مشارکت در نمایشگاه‌ها در مسیر تقویت مناسبات تجاری لازم است رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان: گواهی مبداء برای صدور محصولات کشاورزی در گیلان الزامی است اولین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گیلان در سال جدید برگزار گردید رضائیان در دیدار با رئیس اتاق اصفهان: گفتگو و تعامل بهترین راهبرد برای پیشبرد اهداف اتاق‌های بازرگانی است پیام تبریک ریاست اتاق بازرگانی به مناسبت روز شوراها پاویون استان گیلان در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) دعوت رئیس اتاق بازرگانی گیلان از فعالان اقتصادی استان برای حضور در نمایشگاه اکسپو رونمایی از لوح ثبت ملی مهارت سنتی فرآوری چای دستی مدیرکل صمت گیلان: امور اراضی و منابع طبیعی استان باید نقاطی را برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید اعلام کند استاندار در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و هماهنگی بانک‌های گیلان: اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت شود نظری عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان، سرمایه در گردش است اولین جلسه مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها جلسه قرارگاه مدیریت مصرف بهینه انرژی (برق) استان به ریاست معاون اقتصادی استاندار با حضور مدیران کارخانجات استان رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی گیلان: متأسفانه اتفاقات غیرکارشناسانه ما را عقب انداخت و از نخبگان اقتصادی استفاده نمی‌شود/ قدراتی ویژه از همراهی رئیس اتاق بازرگانی گیلان رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی گیلان: همدلی، همفکری و تجربیات مرهمی بر اقتصاد بیمار ایران است
1403 یکشنبه 30 اردیبهشت

اتاق گیلان

اقتصادی

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز عنوان کرد.
«فرانگیز رحمانی» با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیون‌های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تأکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از واردکنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.
رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین‌الملل محروم هستند.
فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی‌مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده‌اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه‌ای، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم‌گیری‌های غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.
در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی‌های ناکارشناسانه شده‌اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.
لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره‌برداری شد.
این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.
کندی تردد کامیون‌ها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

اشتراک گذاری: